Wednesday, December 12, 2018

Ruim 5000 Groningers eisen emotieschade bij NAM

Ruim 5000 Groningers eisen via de rechter een vergoeding van de Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM) voor de emotionele schade die zij zeggen te ondervinden van de gaswinning en de daaruit voortvloeiende aardbevingen. 'Dat gaat van mensen die angsten hebben tot en met mensen die niet meer thuis durven te slapen en bij de psychiater lopen', licht advocaat Pieter Huitema toe.
De advocaat vraagt de rechtbank in Assen daarom een vergoedingssysteem goed te keuren waarin het leed in verschillende categorieƫn wordt onderverdeeld. 'Er is een hoop leed geleden hier', zegt hij.
Rechtbank: NAM aansprakelijk
Dezelfde rechtbank bepaalde in maart 2017 al dat de NAM aansprakelijk is voor de immateriƫle schade van 120 inwoners van het gaswinningsgebied waar aardbevingen voorkomen. De NAM ging in beroep. Op een uitspraak van het gerechtshof wil de raadsman niet wachten. 'Dan zijn we zo anderhalf jaar verder. De eerste uitspraak sterkt ons enorm in de gedachte dat de NAM aansprakelijk is.'
Het hof is nog niet toe aan inhoudelijke behandeling. De rechters hebben de Hoge Raad vooraf gevraagd hoe bepaalde wetsartikelen uitgelegd moeten worden.
Bedragen binnen enkele weken gevorderd
Voor de groep van 120 mensen die principieel al gelijk heeft gekregen, verwacht advocatenkantoor De Haan - waar Huitema werkt - binnen enkele weken concrete bedragen te vorderen.

No comments:

Post a Comment

De eerste 5G-telefoon van HTC is uitgerust met Snapdragon 765G SoC en 5000mAh-batterij

HTC, een Taiwanese smartphonemaker, lanceerde vandaag zijn eerste 5G-telefoon in Taiwan, genaamd U20 5G. Het is ook de eerste mobiele telef...