Tuesday, December 18, 2018

Groningers vechten gaswinningsplannen aan

Groningen stapt naar de rechter om de gaswinningsplannen van het kabinet aan te vechten. Er zou te weinig zijn gekeken naar de rechten en belangen van de bewoners. Ook zou het kabinet niet genoeg doen om huizen in het gebied te versterken en om schade af te handelen. Gebouwen in Groningen raken beschadigd door aardbevingen als gevolg van de gaswinning.
De zaak is aangespannen door de provincie Groningen, zeventien van de twintig gemeenten in de provincie, twee waterschappen en de veiligheidsregio. Zij gaan naar de Raad van State, de hoogste bestuursrechter.
Gaswinning moet dalen maar blijft toegestaan
Minister Wiebes (Economische Zaken) maakte vorige maand bekend om gaswinning voor volgend jaar toe te staan. De winning moet wel dalen naar maximaal 19,4 miljard kubieke meter.
Eerder dit jaar maakten we bij Radar al een documentaire over duurzaamheid en hoe Nederland langzamerhand overschakelt naar duurzamere alternatieven voor gas.

No comments:

Post a Comment

De eerste 5G-telefoon van HTC is uitgerust met Snapdragon 765G SoC en 5000mAh-batterij

HTC, een Taiwanese smartphonemaker, lanceerde vandaag zijn eerste 5G-telefoon in Taiwan, genaamd U20 5G. Het is ook de eerste mobiele telef...